Algemene Voorwaarden van it+s Sunday
Artikel 1. Identiteit
Wij zijn ‘it’s Sunday’. Uiteraard luisteren wij ook naar de naam Zondagconnect. It’s Sunday is gevestigd aan de , Poppenbouwing 26C in (4191 NZ) Geldermalsen. Via www.itssunday.nl komt u op onze website terecht waar wij u graag informeren over onze toegevoegde waarde voor uw organisatie. Uiteraard mag u ook per e-mail (evert@itssunday.nl) informatie opvragen. It’s Sunday is bij de Kamer van Koophandel geregistreerd onder KvK-nummer: 93582218.
Artikel 2. Definities
A It’s Sunday: dat zijn wij als organisatie, hierna ook wel ‘opdrachtnemer’ genoemd.
b. Opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon die aan de opdrachtnemer opdracht heeft gegeven tot leveren en/of verlenen van diensten of tot het verrichten van werkzaamheden.
c. Opdracht/overeenkomst: de overeenkomst van opdracht tussen de opdrachtnemer en de opdrachtgever ten behoeve van het verrichten van werkzaamheden in de ruimste zin des woords op het gebied van en samenhangend met het adviseren voor wat betreft dienstverlening in de IT.
Artikel 3. Toepasselijkheid
1. Op alle offertes c.q. aanbiedingen door, alle opdrachten aan en alle overeenkomsten met de opdrachtnemer al dan niet in elektronische vorm, zijn de onderhavige Algemene Voorwaarden van toepassing. De onderhavige Algemene Voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle rechtsverhoudingen tussen opdrachtgever en respectievelijk de rechtsopvolgers van opdrachtgever en opdrachtnemer. De Algemene Voorwaarden van opdrachtnemer prevaleren boven afwijkende voorwaarden van opdrachtgever. Alle opdrachten worden, met terzijdestelling van de artikelen 404 en 407 lid 2 boek 7 BW, uitsluitend aanvaard en uitgevoerd door opdrachtnemer.
2. Algemene Voorwaarden van de opdrachtgever zijn slechts van toepassing indien uitdrukkelijk en schriftelijk is overeengekomen dat deze met uitsluiting van de onderhavige voorwaarden op de overeenkomst tussen partijen van toepassing zullen zijn. Aanvaarding op deze wijze van de toepasselijkheid van de Algemene Voorwaarden van opdrachtgever op een overeenkomst brengt in geen geval met zich mee dat die voorwaarden stilzwijgend ook op enige andere gesloten overeenkomst van toepassing zijn.
3. Indien deze Algemene Voorwaarden van toepassing zijn geweest op enige overeenkomst, zijn deze automatisch – zonder dat dit nog afzonderlijk tussen partijen overeengekomen behoeft te worden – van toepassing op iedere nadien gesloten overeenkomst tussen partijen, tenzij ter zake de betreffende overeenkomst uitdrukkelijk en schriftelijk tussen partijen anders is overeengekomen.
4. Indien enige bepaling van deze Algemene Voorwaarden nietig is of nietig wordt, dan blijven alle overige bepalingen volledig van kracht. Ter vervanging van nietige of vernietigde bepalingen zullen nieuwe voorwaarden tussen partijen worden gemaakt die wel rechtsgeldig zijn maar zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke strekking aansluiten.
5. Voor zover een overeenkomst van opdrachtnemer afwijkt van één of meer bepalingen van deze Algemene Voorwaarden, prevaleert het bepaalde in de overeenkomst. De overige bepalingen van deze Algemene Voorwaarden blijven in dat geval onverminderd op de overeenkomst van toepassing.
Artikel 4. Aanbieding/offerte
1. Het enkel uitbrengen van een aanbod al dan niet met aangeduide prijsopgave, begroting, voorcalculatie of soortgelijke mededeling, verplicht de opdrachtnemer niet tot het sluiten van een overeenkomst met de opdrachtgever.
2. Aanbiedingen van de opdrachtnemer zijn steeds vrijblijvend en kunnen slechts zonder afwijkingen worden aanvaard door middel van een schriftelijke mededeling al dan niet op een elektronische wijze gedaan. Een aanbod wordt in elk geval geacht te zijn verworpen indien die niet binnen één maand is aanvaard, tenzij in het aanbod een andere termijn voor aanvaarding staat vermeld.
3. Kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod van opdrachtnemer, binden de opdrachtnemer niet.
4. Een door de opdrachtgever binnen de geldigheidstermijn geaccepteerd aanbod kan door de opdrachtnemer gedurende zeven dagen na datum van ontvangst van de acceptatie door de opdrachtgever worden herroepen, zonder dat dit leidt tot enige verplichting van de opdrachtnemer tot vergoeding van eventueel als gevolg daarvan door de opdrachtgever geleden en/of te lijden schade.
5. Als de opdrachtgever aan de opdrachtnemer met het oog op het uitbrengen van een aanbod gegevens, informatie, tekeningen en dergelijke verstrekt, mag de opdrachtnemer uitgaan van de juistheid hiervan en zal hij zijn aanbod hierop baseren.
Artikel 5. De Overeenkomst
1. Met inachtneming van het overige in deze Algemene Voorwaarden bepaalde, komt een overeenkomst slechts tot stand:
a. door acceptatie door de opdrachtgever van een aanbod/aanbieding/offerte;
b. door schriftelijke opdrachtbevestiging van een door opdrachtgever (mondeling of schriftelijk) verstrekte opdracht anders dan op basis van een aanbieding/offerte;
c. doordat opdrachtnemer feitelijk uitvoering geeft aan de opdracht van de opdrachtgever.
2. De overeenkomst bevat voor opdrachtnemer een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
3. De overeenkomst komt in de plaats van en vervangt alle eerdere voorstellen, correspondentie, afspraken of andere communicatie tussen partijen die heeft plaatsgevonden voorafgaand aan het aangaan van een overeenkomst, hoezeer deze ook mogen afwijken van of in strijd zijn met de overeenkomst.
4. Wijzingen van en/of aanvullingen op de overeenkomst gelden uitsluitend per schriftelijke aanvaarding hiervan door de opdrachtnemer. De opdrachtnemer is niet gehouden om wijzigingen en/of aanvullingen van een overeenkomst te aanvaarden en is gerechtigd te eisen dat een afzonderlijke overeenkomst wordt aangegaan. De opdrachtnemer is bevoegd eventuele kosten met betrekking tot wijzigingen van en/of aanvullingen op de overeenkomst aan de opdrachtgever door te belasten.
5. Toezeggingen door en afspraken met ondergeschikte of vertegenwoordigers van opdrachtnemer binden de opdrachtnemer slechts tegenover de opdrachtgever indien en voor zover deze toezegging en/of afspraken door opdrachtnemer schriftelijk zijn bekrachtigd of bevestigd aan opdrachtgever.
6. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om meer dan wel minder werkzaamheden dan vermeld in de opdracht of in de aanvaarding daarvan uit te voeren en aan opdrachtgever in rekening te brengen dan wel te verrekenen, indien deze (meer en/of minder) werkzaamheden in het belang zijn van de opdrachtgever en (of) van de goede uitvoering en oplevering van de opdracht. De opdrachtgever wordt binnen een bekwame tijd op de hoogte gesteld van de uitvoering van deze meer of minder werkzaamheden.
7. De opdrachtgever is gerechtigd een overeenkomst te annuleren voordat opdrachtnemer met de uitvoering van de overeenkomst is begonnen. Annulering dient binnen 7 dagen na het aangaan van de overeenkomst te geschieden.
8. Partijen kunnen tussentijds tot beëindiging van de gesloten overeenkomst overgaan, dit met inachtneming van een opzegtermijn ter hoogte van 3 maanden.
9. Opdrachtnemer heeft steeds het recht, zonder dat hiertoe enige ingebrekestelling of rechtelijke tussenkomst is vereist, de overeenkomst op te zeggen, wanneer de opdrachtgever in staat van faillissement verkeert, of door hem surséance is aangevraagd, hij opeisbare schulden onbetaald laat, gaat liquideren of zijn vaste verblijfplaats of vestigingsplaats naar een plaats buiten Nederland verlegt alvorens naar genoegen van de opdrachtnemer zekerheid te hebben gesteld voor de voldoening van hetgeen ter zake van de uitvoering van de opdracht reeds verschuldigd is en nog verschuldigd zal worden of indien er door beslaglegging, ondercuratelestelling of anderszins de bevoegdheid over (delen van) zijn vermogen verliest, tenzij ten behoeve van de opdrachtnemer naar diens oordeel genoegzame zekerheid wordt verstrekt voor voldoening van hetgeen ter zake van de uitvoering van de opdracht verschuldigd is en nog verschuldigd zal worden.
Artikel 6. Uitvoering van de overeenkomst
1. Opdrachtnemer bepaalt door wie en op welke wijze de verleende opdracht c.q. de overeenkomst wordt uitgevoerd. Hierbij neemt opdrachtnemer de door opdrachtgever kenbaar gemaakte eisen zoveel mogelijk in acht. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft opdrachtnemer het recht om bepaalde werkzaamheden door derden te laten verrichten.
2. De door opdrachtnemer uit te voeren werkzaamheden c.q. de door opdrachtnemer te leveren prestatie(s) zijn – zoals reeds eerder is benoemd – uitdrukkelijk aan te merken als een inspanningsverplichting en kunnen nimmer als een resultaatsverplichting worden gekwalificeerd.
3. De opdrachtgever draagt zorg voor het correct en tijdig aan opdrachtnemer verstrekken van alle gegevens, waarvan opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de overeenkomst dan wel waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de overeenkomst. De verantwoordelijkheid voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan opdrachtnemer ter beschikking gestelde gegevens en stukken rust geheel op de opdrachtgever, ook indien de gegevens van derden afkomstig zijn.
4. Bij het niet tijdig verstrekken van de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens, behoudt opdrachtnemer zich het recht voor de uitvoering van de overeenkomst op te schorten c.q. de uit de vertraging voortkomende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
5. In het geval dat door opdrachtnemer of door opdrachtnemer ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van opdrachtgever of een door opdrachtgever aangewezen locatie, draagt de opdrachtgever zorgt voor de in redelijkheid gewenste faciliteiten.
6. Indien opdrachtgever informatiedragers, elektronische bestanden, software, etc. aan opdrachtnemer verstrekt, dan garandeert de opdrachtgever dat de informatiedragers, elektronische bestanden of software vrij zijn van virussen en defecten.
7. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk te houden voor schade, van welke aard ook, die ontstaat door het uitgaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste c.q. onvolledige gegevens en/of inlichtingen.
8. Onder verwijzing naar lid 2 geldt dat back-ups uitsluitend na schriftelijke opdracht door opdrachtnemer worden gecontroleerd. Opdrachtnemer maakt geen back-ups. In de situatie dat een back-up niet slaagt, dan komt dit te allen tijde geheel voor risico van de opdrachtgever. Opdrachtnemer is hiervoor nimmer aansprakelijk te houden.
9. Onder verwijzing naar lid 2 geldt dat opdrachtnemer nimmer aansprakelijk te houden is voor het uitvallen van door opdrachtnemer voor opdrachtgever ingekochte platforms. Het uitvallen van de platforms komt geheel voor risico van de opdrachtgever.
10. Opdrachtnemer heeft een storingsdienst welke gedurende 6 dagen per week, te weten maandag tot en met zaterdag, 24 uur per dag bereikbaar is.
Artikel 7. Prijs
1. In een aanbod c.q. offerte of overeenkomst vermelde prijzen luiden in euro’s en zijn exclusief BTW.
2. De prijs die door opdrachtnemer voor de door hem te verrichten prestatie heeft opgegeven, geldt uitsluitend voor de prestatie conform de overeengekomen specificatie(s).
3. Bij samengestelde aanbiedingen c.q. offertes bestaat geen verplichting tot levering van een gedeelte van de totale prestatie tegen het voor dit gedeelte in het aanbod vermelde bedrag of tegen een evenredig gedeelte van de voor het geheel opgegeven prijs.
4. Indien tussen partijen geen prijs is overeengekomen, maar partijen in een jaar voorafgaand aan de overeenkomst één of meerdere overeenkomsten met een gelijke of nagenoeg gelijke inhoud hebben gesloten, zal de prijs op basis van de daarbij gebruikte productiemethode en gehanteerde calculatietarieven worden berekend, waarbij de prijzen zoals deze van toepassing zijn ten tijde van het aangaan c.q. uitvoeren van de huidige overeenkomst worden gehanteerd.
5. Indien buiten toepassing van het bepaalde in het vorige lid van dit artikel tussen partijen geen prijs is overeengekomen, indien slechts bij wijze van schatting een prijs is afgegeven of de overeengekomen prijs krachtens deze Algemene Voorwaarden kan worden gewijzigd, wordt de prijs respectievelijk de wijziging van de prijs bepaald op een naar gelang de aard van de werkzaamheden als redelijk beschouwd bedrag.
Artikel 8. Prijswijzigingen
1. Opdrachtnemer is gerechtigd eenzijdig de overeengekomen prijs te verhogen wanneer één of meer van de volgende omstandigheden zich na het sluiten van de overeenkomst voordoen: stijging van de kosten van de diensten die voor de uitvoering van de overeenkomst nodig zijn, stijging van de lonen, van werkgeverslasten sociale verzekeringen, van de met andere arbeidsvoorwaarden gemoeide kosten, een aanzienlijke wijziging in valutaverhoudingen of, in het algemeen, omstandigheden die met een en ander vergelijkbaar zijn. De prijswijziging zal in de opvolgende maand worden doorgevoerd.
2. Opdrachtnemer is gerechtigd de overeengekomen prijs te verhogen indien opdrachtgever wijzigingen in de oorspronkelijk overeengekomen specificaties c.q. offertes c.q. aanbiedingen aanbrengt, daaronder begrepen auteurscorrecties of gewijzigde instructies.
Artikel 9. Termijn voor betaling
1. Tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen, dient de opdrachtgever de prijs en de overige krachtens de overeenkomst verschuldigde bedragen te betalen op de bankrekening van opdrachtnemer binnen veertien (14) dagen na de factuurdatum, zonder zich op enige korting, verrekening of opschorting te kunnen beroepen. Indien niet tijdig is betaald, is opdrachtgever in verzuim zonder dat ingebrekestelling door de opdrachtnemer is vereist.
2. Opdrachtnemer is gerechtigd bij een overeengekomen levering in gedeelten, na aflevering van het eerste gedeelte, naast de betaling van dit gedeelte tevens de betaling te vragen van de voor de gehele levering gemaakte kosten.
3. Opdrachtgever is ten alle tijden en ongeacht de overeengekomen betalingscondities gehouden op eerste verzoek van de opdrachtnemer gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling te voldoen en/of zekerheid te stellen voor de voldoening van de krachtens de overeenkomst aan de opdrachtnemer te betalen bedragen. De aangeboden zekerheid zal zodanig moeten zijn, dat de vordering met eventueel daarop vallende rente en kosten behoorlijk gedekt is en opdrachtnemer daarop zonder moeite verhaal zal kunnen nemen. Een eventueel later onvoldoende geworden zekerheid zal op eerste verzoek van opdrachtnemer tot een voldoende zekerheid aangevuld dienen te worden. Indien en zolang de opdrachtgever met de door opdrachtnemer verlangde gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling en/of zekerheidsstelling in gebreke blijft, is opdrachtnemer bevoegd zijn werkzaamheden op te schorten.
4. Indien de opdrachtgever niet tijdig betaalt als in lid 1 van dit artikel wordt bedoeld, is opdrachtgever wegens de vertraging in de voldoening van het door hem verschuldigde geldbedrag vanaf de 31e dag na de factuurdatum over dit bedrag de wettelijke handelsrente, of zo van toepassing de wettelijke rente verschuldigd. Opdrachtnemer is bevoegd een twaalfde deel van deze rente in rekening te brengen voor elke maand of gedeelte van een maand waarin de opdrachtgever zijn verplichting tot betaling niet c.q. niet volledig is nagekomen.
5. Bij niet tijdige betaling als in lid 1 van dit artikel bedoeld, is opdrachtgever naast het verschuldigde bedrag en de daarop verschenen rente, gehouden tot een volledige vergoeding van zowel buitengerechtelijke als gerechtelijke incassokosten, daaronder begrepen de kosten van advocaten, deurwaarders en incassobureaus. De buitengerechtelijke kosten worden gesteld op ten minste 15% van de hoofdsom met rente, onverminderd de bevoegdheid van opdrachtnemer om de werkelijke buitengerechtelijke kosten te vorderen indien deze meer bedragen. Ingeval opdrachtgever een consument is, maakt de opdrachtnemer inzake de buitengerechtelijke incassokosten aanspraak op een bedrag gelijk aan de wettelijk maximaal toegestane vergoeding ter zake buitengerechtelijke incassokosten, zoals is bepaald en wordt berekend conform het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten, voor zover het openstaande bedrag – na het intreden van het verzuim – niet alsnog na aanmaning binnen zestien dagen gerekend vanaf de dag gelegen na de dag van de aanmaning door de opdrachtgever-consument wordt voldaan.
6. Indien de opdrachtgever in verzuim is met de betaling van enige factuur als bedoeld in lid 1 van dit artikel, zijn ook alle overige openstaande facturen terstond opeisbaar, zonder dat daarvoor een nadere ingebrekestelling vereist is.
7. Door de opdrachtgever gedane betalingen strekken respectievelijk ter afdoening van de verschuldigde kosten, rente en vervolgens van opeisbare facturen die het langst openstaan, ook indien de opdrachtgever bij de betaling vermeldt dat de betaling betrekking heeft op een andere factuur.
8. Onverminderd bepalingen van dwingend recht, heeft de opdrachtgever niet het recht zijn betalingsverplichtingen jegens opdrachtnemer op te schorten en/of te verrekenen met betalingsverplichtingen van opdrachtnemer jegens opdrachtgever.
9. De opdrachtnemer is gerechtigd alle vorderingen op de opdrachtgever te verrekenen met iedere schuld die de opdrachtnemer aan de opdrachtgever, dan wel aan met de opdrachtgever gelieerde (rechts)personen mocht hebben.
10. Alle vorderingen van de opdrachtnemer op de opdrachtgever zijn onmiddellijk opeisbaar in de navolgende gevallen:
a. Indien na het sluiten van de overeenkomst aan de opdrachtnemer omstandigheden ter kennis komen die hem goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever niet aan zijn verplichtingen zal voldoen, zulks geheel ter beoordeling van de opdrachtnemer;
b. Indien opdrachtnemer de opdrachtgever gevraagd heeft zekerheid te stellen voor de nakoming als bedoeld in lid 3 van dit artikel en deze zekerheid uitblijft dan wel onvoldoende is;
c. In geval van het aanvragen van faillissement of surseance van betaling van de opdrachtgever, liquidatie c.q. overlijden of faillissement van de opdrachtgever, of – voor zover de opdrachtgever een natuurlijk persoon betreft – het op de opdrachtgever van toepassing worden van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP).
Artikel 10. Levering, verzending en risico
1. De levering van verkochte producten vindt plaats vanaf locatie van opdrachtnemer. Vanaf het moment van levering gaat het risico over op de opdrachtgever, ongeacht de feitelijke plaats van aflevering.
2. Opdrachtgever is verplicht de gekochte producten af te nemen zodra deze bij hem worden bezorgd dan wel op het moment dat de gekochte producten krachtens de overeenkomst aan hem ter beschikking worden gesteld. Bij gebreke hiervan worden de producten opgeslagen. Het opslaan van de producten komt geheel voor rekening en risico van de opdrachtgever.
3. In het geval opdrachtnemer en de opdrachtgever een keuring zijn overeengekomen en de opdrachtgever hiervan binnen 14 dagen geen gebruik maakt, dan worden de producten geacht door opdrachtgever te zijn goedgekeurd en geaccepteerd.
4. De verzendkosten komen voor rekening van de opdrachtgever.
5. Alle risico’s van verzending, van welke aard dan ook, komen volledig voor rekening en risico van de opdrachtgever.
6. Zaken die bij It’s Sunday ter reparatie liggen, blijven voor risico van opdrachtgever, ook indien sprake is van brand, diefstal en dergelijke.
7. Per gereden kilometer buiten een straal van 10 kilometer van de locatie van opdrachtnemer, rekent opdrachtnemer een vergoeding van € 0,50. Bovendien neemt opdrachtnemer 50% van de reisuren voor haar rekening.
Artikel 11. Wijze van levering en retentierecht
1. Opdrachtnemer is niet gehouden te leveren diensten in gedeelten af te leveren.
2. De opdrachtgever is gehouden zijn volledige medewerking te verlenen aan de aflevering van de krachtens de overeenkomst door de opdrachtnemer te leveren diensten.
3. Opdrachtnemer is bevoegd om zaken van opdrachtgever die hij onder zich heeft, alsmede de zaken die door de opdrachtnemer zijn samengesteld of opgesteld in opdracht van de opdrachtgever niet aan de opdrachtgever of derden af te geven totdat de opdrachtgever aan al zijn verplichtingen jegens opdrachtnemer heeft voldaan.
Artikel 12. Termijn van levering
1. Een door de opdrachtnemer opgegeven termijn van levering van diensten en/of zaken heeft, tenzij schriftelijk en uitdrukkelijk wordt aangegeven dat het een uiterste termijn betreft, slechts een indicatieve strekking. De opdrachtnemer is, ook bij een overeengekomen uiterste termijn, eerst in verzuim nadat de opdrachtgever hem schriftelijk in gebreke heeft gesteld. Overschrijding van de overeengekomen termijn van levering geeft in geen geval recht op schadevergoeding. Ook heeft de opdrachtgever ingeval van ontbinding van de overeenkomst geen recht op schadevergoeding, tenzij de overschrijding van de redelijke termijn die bij de ingebrekestelling is gesteld het gevolg is van opzet c.q. bewuste roekeloosheid van de opdrachtnemer.
2. De binding van de opdrachtnemer aan een overeengekomen uiterste termijn van levering, vervalt indien de opdrachtgever wijziging in de specificaties van de overeenkomst wenst, tenzij de geringe betekenis van de wijziging of het geringe oponthoud de opdrachtnemer in redelijkheid niet noodzaakt tot wijziging van de aanvankelijk door opdrachtnemer planmatig in de tijd vastgestelde inzet van productiecapaciteit.
3. De opdrachtgever is bij de uitvoering van de overeenkomst door de opdrachtnemer gehouden al datgene te doen, dat redelijkerwijs nodig of wenselijk is om een tijdige levering door de opdrachtnemer mogelijk te maken, zulks in het bijzonder door het onverwijld beantwoorden van vragen van de opdrachtnemer alsmede het voorkomen van gebrekkige toeleveringen van informatie en/of documenten.
4. Bij niet-naleving door de opdrachtgever van het in het vorige lid van dit artikel en het in lid 3 van artikel 9 bepaalde, is een overeengekomen uiterste termijn van levering niet meer bindend en is de opdrachtgever in verzuim zonder dat schriftelijke ingebrekestelling door de opdrachtnemer nodig is. De opdrachtnemer is alsdan, onverlet de hem krachtens de wet toekomende rechten, bevoegd de nakoming van de overeenkomst op te schorten totdat de opdrachtgever dit verzuim heeft hersteld. Daarna zal de opdrachtnemer de overeenkomst alsnog binnen een redelijke termijn uitvoeren.
5. Ook als sprake is van opschorting van de verplichtingen door de opdrachtnemer wegens een andere dan de hiervoor in lid 4 bedoelde tekortkoming van de opdrachtgever, wordt de termijn van levering verlengd met de duur van de opschorting.
Artikel 13. Intellectueel eigendom
1. De opdrachtgever garandeert de opdrachtnemer dat de opdrachtgever rechthebbende is ten aanzien van alle in het kader van de aanbieding/offerte of overeenkomst van of namens de opdrachtgever ontvangen zaken in welke vorm dan ook, zoals kopij, modellen, tekeningen, foto’s, afbeeldingen et cetera en geen inbreuk wordt gemaakt op (intellectuele eigendoms)rechten van derden, waaronder begrepen de rechten die derden kunnen doen gelden op grond van een overeenkomst of toepasselijke wet- en regelgeving. De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer zowel in als buiten rechte voor alle aanspraken die derden op grond daarvan geldend kunnen maken alsmede voor alle kosten die met het verweer daartegen gepaard gaan.
2. Indien de opdrachtnemer in redelijkheid betwijfelt of de opdrachtgever rechthebbende is als bedoeld in lid 1 van dit artikel, dan is de opdrachtnemer bevoegd de nakoming van de overeenkomst op te schorten tot het moment waarop ondubbelzinnig komt vast te staan dat opdrachtgever rechthebbende is. Daarna zal de opdrachtnemer de overeenkomst alsnog binnen een redelijke termijn uitvoeren.
3. Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, is de opdrachtnemer en/of andere rechthebbenden steeds de rechthebbende van de intellectuele eigendomsrechten die ontstaan op de door opdrachtnemer bij de nakoming van de overeenkomst vervaardigde zaken, verleende diensten en verrichte werkzaamheden.
4. De opdrachtgever verkrijgt na levering door de opdrachtnemer het recht tot gebruik van de door de opdrachtnemer in het kader van de overeenkomst verleende diensten en verrichtte werkzaamheden, onder de opschortende voorwaarde dat de opdrachtgever zijn financiële verplichtingen uit de overeenkomst volledig is nagekomen.
Artikel 14. Eigendom opdrachtgever, pandrecht
1. De opdrachtnemer zal de door de opdrachtgever in het kader van de nakoming van de overeenkomst aan hem toevertrouwde zaken bewaren met de zorg van een goed bewaarder.
2. Onverminderd het bepaalde in het vorige lid van dit artikel, draagt de opdrachtgever tijdens de bewaring alle risico’s ten aanzien van de in lid 1 bedoelde zaken. De opdrachtgever dient desgewenst zelf een verzekering ter afdekking van dit risico af te sluiten.
3. De opdrachtgever is gehouden ervoor zorg te dragen dat er, voorafgaande aan de verstrekking aan de opdrachtnemer van kopij, een tekening, ontwerp, informatiedrager, een duplicaat van deze zaken wordt gemaakt, dan wel een deugdelijke verzekering voor de desbetreffende za(a)k(en) af te sluiten. De opdrachtgever dient deze zaken c.q. verzekering onder zich te houden voor het geval de afgegeven zaken tijdens de bewaring door de opdrachtnemer worden verloren of wegens beschadiging onbruikbaar en/of door diefstal ontvreemd worden.
4. De opdrachtgever verleent de opdrachtnemer pandrecht op alle zaken die in het kader van de nakoming van de overeenkomst met de opdrachtnemer door hem in de macht van de opdrachtnemer worden gebracht, alsmede op alle andere zaken die eigendom zijn van de opdrachtgever en door hem in de macht van de opdrachtnemer worden gebracht en tevens op geleverde zaken met betrekking waartoe de opdrachtnemer geen beroep kan doen op zijn eigendomsvoorbehoud wegens het feit dat de geleverde zaken zijn vermengd, vervormd of nagetrokken, zulks tot meerdere zekerheid van al hetgeen de opdrachtgever in welke hoedanigheid en uit welke hoofde ook aan de opdrachtnemer verschuldigd mocht zijn, niet opeisbare en voorwaardelijke schulden daaronder mede begrepen.
Artikel 15. Reclames (klachten) en garantie
1. Opdrachtnemer verstrekt nimmer meer garantie dan de garantie die opdrachtnemer heeft verkregen van haar fabrikant c.q. toeleverancier. De door opdrachtnemer verstrekte garantie is een fabrieksgarantie. De fabrikant/toeleverancier blijft verantwoordelijk voor de afwikkeling van de klacht c.q. het verlenen van de garantie. In dit verband gelden de garantievoorwaarden van de fabrikant/toeleverancier.
2. De garantietermijn vangt aan op de factuurdatum.
3. In het geval dat opdrachtnemer de garantieverplichting van de fabrikant c.q. toeleverancier nakomt, dan staat het haar vrij de betreffende gebreken op te heffen door reparatie dan wel door kosteloze vervanging van het product of onderdelen hiervan, de fabrikant c.q. de toeleverancier in staat te stellen de garantie te verlenen, terugbetaling van de ontvangen koopsom dan wel creditering van de aan de opdrachtgever gezonden factuur met ontbinding zonder rechtelijke tussenkomst van de gesloten overeenkomst, of een in overleg met de opdrachtgever te betalen schadeloosstelling in andere vorm dan hiervoor bedoeld.
4. Opdrachtgever dient reclames ter zake van geleverde producten schriftelijk aan opdrachtnemer mede te delen, binnen acht dagen nadat hij het gebrek heeft ontdekt dan wel had kunnen ontdekken. De opdrachtgever omschrijft zijn klacht zo duidelijk en zo nauwkeurig mogelijk.
5. De opdrachtgever heeft bij reclames niet het recht zijn betaling(en) geheel of gedeeltelijk op te schorten.
6. Vorderingsrechten vervallen indien:
a. opdrachtgever dan wel een derde, zelf wijzigingen in en/of reparaties aan het geleverde (laat) verrichten;
b. het geleverde niet nauwkeurig wordt of is gebruikt c.q. behandeld volgens de bijgeleverde of toepasselijke (fabrieks)voorschriften of de gebruiksaanwijzing, op andere wijze onoordeelkundig wordt of is gebruikt c.q. behandeld;
c. het serienummer van het product is verwijderd;
d. in of ten aanzien van het geleverde een softwareaanpassing heeft plaatsgevonden die niet door opdrachtnemer is verricht;
e. het geleverde wordt of is gebruikt of toegepast voor andere doeleinden dan waarvoor het geleverde is bestemd;
f. het geleverde wordt of is gebruikt op een wijze die opdrachtnemer redelijkerwijs niet had kunnen verwachten;
g. opdrachtgever geen of onvoldoende medewerking verleent aan een binnen een redelijke termijn te verrichten onderzoek naar de gegrondheid van de klachten;
h. er sprake is van normale slijtage van het geleverde;
i. de zaak niet door opdrachtnemer is verkocht;
j. de klachten voor het eerst worden geuit na het verlopen van de garantietermijn;
k. na verloop van 1 jaar nadat het product is verkocht of geleverd dan wel indien de garantietermijn een andere termijn bedraagt, deze termijn.
7. Het voldoen aan de garantieplicht geldt als enige en volledige schadevergoeding.
8. In het geval een voor herstel of reparatie aangeboden goed geen gebreken vertoont, dan komen alle hieromtrent gemaakte kosten voor rekening van opdrachtgever. Zulks geldt ook tijdens de garantieperiode.
9. Garantie heeft te allen tijde uitsluitend betrekking op hardware. Op software wordt nimmer garantie verstrekt. Dit houdt tevens in dat indien er garantiewerkzaamheden aan hardware wordt uitgevoerd, ten gevolge waarvan bijvoorbeeld software opnieuw dient te worden geïnstalleerd, de kosten voor het opnieuw installeren tevens (separaat) in rekening worden gebracht bij de opdrachtgever.
Artikel 16. Aansprakelijkheid
1. Opdrachtnemer is op geen enkele wijze aansprakelijk te houden voor door opdrachtgever of derden geleden directe, indirecte, materiële of immateriële schade die verband houdt met een tekortkoming aan de zijde van opdrachtnemer dan wel aan de zijde van een door opdrachtnemer ingeschakelde persoon in de uitvoering van de overeenkomst, vervoer daaronder begrepen. Het voorgaande is enkel anders indien sprake is van opzet of grove schuld.
2. In het geval opdrachtnemer ingevolge lid 1 onverhoopt wel aansprakelijk mocht blijken te zijn, dan is de aansprakelijkheid aan de zijde van opdrachtnemer beperkt tot het bedrag dat eventueel door de (bedrijfs)aansprakelijkheidsverzekering wordt gedekt.
3. In het geval de schade niet valt onder de dekking van de verzekering of in het geval de verzekeraar niet tot uitkering overgaat, is de cumulatieve aansprakelijkheid – uit welke hoofde dan ook – in ieder geval beperkt tot maximaal het factuurbedrag van de overeenkomst (exclusief omzetbelasting) met een maximum van € 5.000,-.
4. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer van alle schades en rechtsvorderingen van derden.
5. Derden die bij de uitvoering van de overeenkomst betrokken zijn kunnen tegen een eventuele vordering van opdrachtgever in ieder geval dezelfde verweermiddelen aanvoeren als opdrachtnemer op grond van deze voorwaarden kan aanvoeren.
Artikel 17. Eigendomsvoorbehoud en zekerheid
1. De door opdrachtnemer geleverde zaken blijven in haar eigendom tot aan het moment van volledige voldoening van al hetgeen de opdrachtgever uit hoofde van, samenhangende met of voortvloeiende uit de door opdrachtnemer geleverde zaken aan opdrachtnemer verschuldigd is.
2. Het is de opdrachtgever niet toegestaan de niet-betaalde zaken in pand te geven, daarop bezitloos pandrecht te vestigen of enig ander zakelijk c.q. persoonlijk recht ten behoeve van een derde daarop te vestigen.
3. Indien ten gevolge van bewerking c.q. verwerking door de opdrachtgever het eigendomsrecht van opdrachtnemer, rustend op de door opdrachtnemer geleverde zaken, verloren is gegaan, dan is de opdrachtgever verplicht onverwijld ten behoeve van opdrachtnemer een bezitloos pandrecht te vestigen op de zaken welke na de bewerking of verwerking zijn ontstaan.
4. Opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd de zaken die zich onder de opdrachtgever of derden bevinden, maar aan opdrachtnemer in eigendom toebehoren, onder haar te nemen, zodra zij redelijkerwijs kan aannemen dat de reële kans bestaat dat de opdrachtgever niet aan zijn verplichtingen zal voldoen.
5. Bij beslag, (voorlopige) surseance van betaling of faillissement zal opdrachtgever onmiddellijk de deurwaarder, bewindvoerder c.q. curator wijzen op de (eigendoms)rechten van opdrachtnemer.
6. Opdrachtgever verleent reeds thans onvoorwaardelijk en onherroepelijk toestemming aan opdrachtnemer, dan wel aan een door opdrachtnemer aan te wijzen derde, om in alle gevallen waarin opdrachtnemer haar eigendomsrechten wenst uit te oefenen, al die plaatsen te betreden waar haar eigendommen zich dan zullen bevinden en deze producten aldaar mee te nemen.
7. Opdrachtgever is verplicht zich te verzekeren bij een gerenommeerde verzekeringsmaatschappij tegen het risico van brand en diefstal ten aanzien van de niet betaalde zaken die hij van opdrachtnemer heeft ontvangen. Opdrachtgever dient de verzekering op verzoek van opdrachtnemer aan te tonen. Opdrachtnemer is gemachtigd om namens opdrachtgever de verzekeraar te informeren dat betaling aan opdrachtnemer moet worden gedaan om te worden ontheven van zijn betalingsverplichting. Indien opdrachtnemer dit nodig acht, zal opdrachtgever alle aanvullende handelingen verrichten die nodig zijn om zijn recht op de verzekeringsuitkering aan opdrachtnemer over te dragen.
Artikel 18. Opschorting en ontbinding
1. Indien de opdrachtgever de overeenkomst geheel of gedeeltelijk wenst te ontbinden, dan dient dit schriftelijk per aangetekende brief te geschieden.
2. Opdrachtnemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten dan wel de overeenkomst te ontbinden, indien:
a. opdrachtgever de verbindingen die voortvloeien uit de overeenkomst niet of niet volledig nakomt;
b. opdrachtnemer na het sluiten van de overeenkomst omstandigheden ten gehore komt die haar goede grond geeft om te vrezen dat de opdrachtgever zijn verplichtingen niet zal nakomen;
c. opdrachtnemer de opdrachtgever ten tijde van het sluiten van de overeenkomst heeft verzocht zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft dan wel onvoldoende is;
d. sprake is van omstandigheden van dien aard dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is dan wel naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat een ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst redelijkerwijs niet mag worden verwacht;
e. sprake is van faillissement, surseance van betaling, gehele of gedeeltelijke stillegging van zaken of bedrijf, liquidatie, overdracht, overlijden, bij curatele of indien op opdrachtgever de Wettelijke Schuldsaneringsregeling voor Natuurlijke Personen van toepassing wordt of is verklaard en voorts in geval op goederen van opdrachtgever conservatoir c.q. executoriaal beslag wordt gelegd.
3. In het geval de overeenkomst wordt ontbonden, zijn de vorderingen van opdrachtnemer op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien opdrachtnemer de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt zij haar aanspraken uit de wet en overeenkomst, waaronder het recht om schadevergoeding te vorderen.
Artikel 19. Overmacht
1. Onder overmacht dient te worden begrepen elke omstandigheid buiten de macht van opdrachtnemer die van dien aard is dat naleving van de overeenkomst redelijkerwijs niet van opdrachtnemer kan worden gevergd (niet-toerekenbare tekortkomingen in de nakoming). Onder overmacht dient tevens te worden begrepen: oorlog, terreur(dreiging), onlusten en vijandelijkheden van welke aard dan ook, blokkade, boycot, natuurrampen, extreme weersomstandigheden, epidemieën, gebrek aan grondstoffen, verhindering en onderbreking van transportmogelijkheden, storingen in het bedrijf van opdrachtnemer, in- en uitvoerbeperkingen of -verboden, belemmeringen veroorzaakt door maatregelen, wetten of besluiten van internationale, nationale en regionale (overheids)instanties.
2. Als overmacht geldt ook uitdrukkelijk een gebrek in een dienst waarvoor opdrachtnemer afhankelijk is van derden, waaronder – doch niet uitsluitend begrepen – het niet (goed) werken van een (internet)verbinding, een en ander in de breedste zin van het woord.
3. In het geval opdrachtnemer door overmacht haar leveringsplicht niet, niet behoorlijk of niet tijdig kan nakomen is zij gerechtigd de overeenkomst of het nog niet uitgevoerde gedeelte van de overeenkomst, als ontbonden te beschouwen, dan wel voor bepaalde of onbepaalde tijd op te schorten, zulks ter keuze van opdrachtnemer.
4. Indien sprake is van overmacht kan de opdrachtgever geen aanspraak maken op een schadevergoeding.
Artikel 20. Vervaltermijn
Ieder vorderingsrecht en andere bevoegdheden aan de zijde van de opdrachtgever jegens opdrachtnemer, uit welke hoofde dan ook, vervalt in ieder geval na het verstrijken van één jaar vanaf het moment waarop zich een feit voordoet waardoor opdrachtgever deze rechten en/of bevoegdheden jegens opdrachtnemer kan aanwenden.
Artikel 21. Geheimhouding
1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door een partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
2. Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak, de opdrachtnemer gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden te verstrekken, en de opdrachtnemer zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is de opdrachtnemer niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de opdrachtgever niet gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst, onverminderd bepalingen van dwingend recht.
Artikel 22. Privacy
1. Indien in het kader van het verrichten van de Diensten door Opdrachtnemer Persoonsgegevens van Opdrachtgever moeten worden verwerkt, moet Opdrachtnemer als “verwerker” in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en Opdrachtgever als “verwerkingsverantwoordelijke” worden aangemerkt.
2. Opdrachtgever en Opdrachtnemer gaan, overeenkomstig artikel 28 lid 3 Algemene Verordening Gegevensbescherming, een verwerkersovereenkomst aan waarin de verwerking van Persoonsgegevens door Opdrachtnemer geregeld wordt in overeenstemming met relevante regelgeving.
Artikel 23. Wijziging Algemene Voorwaarden
1. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor deze Algemene Voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
2. Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds gesloten overeenkomsten met inachtneming van een termijn van 30 dagen na bekendmaking van de wijziging op de website van opdrachtnemer of per elektronische berichtgeving. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
3. Indien de opdrachtgever een wijziging in deze Algemene Voorwaarden niet wil accepteren, kan hij tot de datum waarop de nieuwe voorwaarden van kracht worden de overeenkomst beëindigen tegen deze datum.
Artikel 24. Toepasselijk recht
1. De overeenkomst tussen de opdrachtnemer en de opdrachtgever wordt beheerst door het Nederlandse recht.
2. De Nederlandse rechter is bevoegd om kennis te nemen van alle geschillen die voortvloeien uit of samenhangen met de uitvoering van de overeenkomst tussen de opdrachtnemer en de opdrachtgever. De bevoegde rechter is die rechter van het arrondissement waaronder de opdrachtnemer ressorteert, tenzij de opdrachtgever een consument is en binnen een maand nadat de opdrachtnemer zich schriftelijk jegens de opdrachtgever op dit beding heeft beroepen, voor de beslechting van het geschil door de volgens de wet bevoegde rechter kiest.
Artikel 25. Verklaring van afstand
Opdrachtnemer doet nooit afstand van haar rechten. Ook niet als opdrachtnemer haar rechten niet of vertraagd uitoefent.